Regulamin wycieczek szkolnych
REGULAMIN ORGANIZACJI
SZKOLNYCH WYCIECZEK KRAJOZNAWCZYCH I TURYSTYKI
Szkoły Podstawowej nr 4 w Oławie
Regulamin opracowano w oparciu o podstawy prawne organizacji wycieczek,biwaków, krajoznawstwa i turystyki w szkołach i placówkach publicznych ;
a) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. W sprawie
określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach,
pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (DzU Nr 57,
póz. 358);
b) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada
2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne
przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (DzU Nr 135,
póz. 1516)
c) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w
sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla
dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania ( DzU Nr 12, póz. 67, Nr 18, póz. 102)
d) rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. Dz. U. 2003/6/69 w sprawie
bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
§1
1. Działalność szkoły w zakresie organizacji wycieczek, krajoznawstwa i turystyki
obejmuje :
- wycieczki przedmiotowe – inicjowanie i realizowane przez
nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu
nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów
pokrewnych; - wycieczki krajoznawcze— turystyczne, w których udział nie
wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i
umiejętności specjalistycznych; - imprezy krajoznawcze - turystyczne, takie jak biwaki, konkursy, turnieje;
- imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których
udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i
umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się
specjalistycznym sprzętem; - imprezy wyjazdowe- związane z realizacją programu nauczania,
takie jak zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne
2. Organizacja wycieczek oraz działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki ma
na celu przede wszystkim :
1. Poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii, poznawanie kultury i języka innych państw;
2. Poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego, wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania;
- Upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska
naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody; - Podnoszenie sprawności fizycznej;
- Poprawę stanu zdrowia dzieci i młodzieży;
- Upowszechnianie form aktywnego wypoczynku;
- Przeciwdziałanie patologii społecznej;
8. Poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
- Obozy wędrowne o których jest mowa w § l ust.1 pkt 4, organizuje się jedynie po trasach przygotowanych przez podmioty działające w zakresie turystyki kwalifikowanej.
- Organizacja wycieczek oraz działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
§2
- Organizację i program wycieczek oraz innych form krajoznawstwa i turystyki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych. Obowiązkiem kierownika wycieczki jest sprawdzenie stanu zdrowia i umiejętności uczniów w kontekście wymagań związanych z formą organizowanej wycieczki.
2. Uczniowie niepełnosprawni mogą brać udział w wycieczkach i innych formach krajoznawstwa i turystyki jedynie w sytuacji, kiedy nie nią odpowiednich przeciwwskazań oraz pod warunkiem zapewnienia zaspokojenia specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju oraz stopnia niepełnosprawności.
§3
1. Podstawowym obowiązkiem organizatora wycieczki jest zapewnienie bezpieczeństwa jego uczestnikom poprzez zapewnienie zarówno odpowiednich warunków organizacyjnych, jak i programowych.
- Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo uczniów podczas wycieczek oraz innych form turystyki i krajoznawstwa są kierownik wycieczki oraz opiekunowie grup. Opieka ma charakter ciągły.
- Przy wyjściu (wyjeździe) z uczniami poza teren szkolny w obrębie tej samej miejscowości na wycieczki przedmiotowe lub krajoznawcze turystycznej powinien być zapewniony przynajmniej jeden opiekun dla grupy 30 uczniów. Przy korzystaniu z miejskich środków lokomocji opieka powinna być zwiększona.
- Przy wyjściu (wyjeździe) z uczniami poza miejscowość, która jest siedzibą powinien być zapewniony jeden opiekun dla grupy do 15 uczniów.
- Na wycieczce turystyki kwalifikowanej opiekę sprawować powinna jedna osoba
dorosła nad grupą do 10 uczniów, jeżeli przepisy szczegółowe nie stanowią inaczej. - Miejscem zbiórki uczniów, w którym rozpoczyna się oraz kończy wycieczka, jest
określone miejsce na terenie szkoły. Uczniowie mogą wracać do domów po
odbytej wycieczce samodzielnie, jedynie za pisemną zgodą rodziców a po
godzinie 20.00 jedynie pod opieką rodziców, - Udział uczniów w wycieczce, (z wyjątkiem wycieczek przedmiotowych) odbywa
się w ramach zajęć lekcyjnych, wymaga każdorazowo zgody rodziców lub innych
opiekunów prawnych (rodzina zastępcza, dom dziecka ...). - Opiekun wycieczki obowiązany jest sprawdzić stan liczbowy uczniów przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po
przybyciu do punktu docelowego. - Zabrania się prowadzenia wycieczek z młodzieżą podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.
- W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednio przepisy
dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych. - Uczestnicy wycieczek i imprez obowiązkowo powinni być objęci ubezpieczeniem
od następstw nieszczęśliwych wypadków, a uczestnicy wycieczki zagranicznej -
ubezpieczeniom od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. - Kierownik wycieczki jest odpowiedzialny za przeprowadzenie przez policję kontroli technicznej środka transportu, zgodnie z procedurami Komendy Powiatowej Policji w Oławie.
§4
- Wycieczka musi być przygotowana należycie pod względem programowym i organizacyj nym.
- Informacje na temat ustaleń programowych, a w szczególności dotyczące celu, trasy, harmonogramu, a także regulaminu wycieczki, należy przekazać uczniom natychmiast po ich uzgodnieniu.
- Kierownik wycieczki odpowiada za przygotowanie odpowiedniej dokumentacji wycieczki.
- Dokumentacja wycieczki obejmuje:
- kartę wycieczki (zał. nr l do regulaminu),
- harmonogram wycieczki (zał. nr 2 do regulaminu),
- listę uczestników (zał. nr 3 do regulaminu),
- pisemną zgodę rodziców (zał. nr 4 dc regulaminu),
- regulamin bezpieczeństwa i zachowania się na wycieczkach (zał. nr 5 do
regulaminu), - rozliczenie finansowe wycieczki po jej zakończeniu (zał. nr 6 do
regulaminu), - Dokumentacja wycieczki powinna być złożona w dwóch egzemplarzach u dyrektora szkoły nie później niż 2 dni przed rozpoczęciem wycieczki.
- Rozliczenie finansowe składa kierownik wycieczki u dyrektora szkoły w terminie 10 dni od jej zakończenia lub otrzymania ostatniego rachunku.
- Kierownik wycieczki zobowiązany jest uzupełnić regulamin bezpieczeństwa i zachowania się na wycieczkach (zał. nr 5 do regulaminu) o dodatkowe punkty określające zasady bezpiecznego zachowania się wynikające ze specyfiki danej wycieczki.
- regulamin bezpieczeństwa i zachowania się na wycieczkach (zał. nr 5 do
§5
- Kierownikiem wycieczki lub innych form krajoznawstwa i turystyki organizowanych przez szkołę może być wyłącznie zatrudniony w szkole nauczycieli mający uprawnienia pedagogiczne oraz kwalifikacje odpowiednie do realizacji danej formy krajoznawstwa i turystyki.
- W wyjątkowych sytuacjach kierownika wycieczki lub innych form krajoznawstwa i turystyki może być także inna, wyznaczona przez dyrektora szkoły, osoba pełnoletnia, która:
a) ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych,
b) jest instruktorem harcerskim,
c) ma uprawnienia przewodnika turystycznego, przewodnika lub instruktora
turystyki kwalifikowanej łub pilota wycieczek.
- Kierownikiem obozu wędrownego może być osoba po ukończeniu kursu dla kierowników obozów wędrownych lub mający uprawnienia przewodnika turystycznego, przewodnika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek.
- Kierownikiem imprezy turystyki kwalifikowanej może być osoba mająca uprawnienia przewodnika turystycznego, przewodnika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek bądź stopień trenera lub instruktora odpowiedniej dyscypliny sportu.
- Kierownikiem lub opiekunem uczniów biorących udział w wycieczce lub imprezie zagranicznej może być osoba znająca język obcy w stopniu umożliwiającym porozumienie się w kraju docelowym, jak również w krajach znajdujących się na trasie planowanej wycieczki lub imprezy.
§6
Do podstawowych obowiązków kierownika należy:
- Opracowanie programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy.
- Zapoznanie z regulaminem wycieczki i pisemnym potwierdzeniem tego przez
wszystkich uczestników wycieczki. - Zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki lub
imprezy oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie. - Zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunków do
ich przestrzegania. - Określenie zadań opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy.
- Zapoznanie z regulaminem wycieczki i pisemnym potwierdzeniem tego przez
6. Nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy.
- Organizacja transportu, wyżywienia i noclegów dla uczestników.
- Dokonanie podziału zadań wśród uczestników.
- Dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki
lub imprezy. - Dokonanie podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki lub imprezy po jej zakończeniu.
- Dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki
§7
- Opiekunami wycieczki powinni być w pierwszej kolejności nauczyciele zatrudnieni w szkole, a w szczególnych wypadkach, po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły także rodzice uczniów biorących udział w wycieczce bądź inne osoby pełnoletnie.
- Do podstawowych obowiązków opiekuna należy:
- sprawowanie opieki nad powierzonymi mu uczniami,
- współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy.
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze
szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, - nadzorowanie wykonywania zadań przydzielonych uczniom.
- wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.
- sprawowanie opieki nad powierzonymi mu uczniami,
§8
l. Działalność szkoły w zakresie krajoznawstwa i turystyki, w tym koszty przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia kierowników i opiekunów wycieczek lub imprez, może być finansowana ze środków pozabudżetowych, a w szczególności:
- z odpłatności uczniów biorących udział w wycieczce lub imprezie,
- ze środków pochodzących z działalności samorządu uczniowskiego
- ze środków wypracowanych przez uczniów,
- ze środków przekazanych przez radę rodziców, osoby fizyczne i prawne.
§9
Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia tj. 28 listopada 2007 roku.